آخرین مطالب, طلا و جواهرات, مجله مد, محبوب ترین مطالب

آیا واقعا طلای سفید شیک تر است؟

انواع طلا از نظر رنگ

هنگام خرید طلا، احتمالاً متوجه می شوید که طلا تقریباً دررنگ های مختلفی در بازار وجود دارد که رایج ترین انواع آن طلای زرد، طلای سفید و رزگلد است. 

سه نوع مختلف طلا : سفید – زرد – رزگلد           

اما تا حالا فکر کردین جواهرسازان چگونه این پالت رنگی وسیع را با این فلز گرانبها پیدا می کنند یا ایجاد می کنند؟ آیا یک کاوشگر می تواند آن را با یک قطعه سنگ طلا که در طبیعت کشف کرده است، غنی کند، یا اینکه برخی از دانشمندان طلا را در خمره های سفید کننده خیس می کنند تا طلای سفید را به جواهرفروشان عرضه کنند‼؟  

حقیقت این است که رنگ یک قطعه جواهر طلا به انواع و نسبت آلیاژهای مخلوط شده با طلای خالص بستگی دارد. اما رنگ تنها تأثیری نیست که این آلیاژها بر محصول درخشان نهایی دارند. انواع و سطوح این آلیاژها در جواهرات یا طلای مورد استفاده شما می تواند در صورت داشتن حساسیت به فلز،پوست شما را در معرض کدر شدن و یا حتی ایجاد واکنش های آلرژیک قرار دهد.  در این مقاله از بیگلد به مقایسه انواع طلا از نظر رنگ و مقاومت می پردازیم که نکات مهم موجود در این مقاله حائز اهمیت است بنابراین باید قبل از اینکه بخواهید اقدام به خرید طلا یا جواهرات کنید ، در مورد رنگ طلای مورد نظر خود بدانید.

طلای زرد کجا کاربرد دارد ؟

طلای زرد واقعاً یک انتخاب کلاسیک برای شب عروسی است. به طور کلی برای هر رنگ پوستی، به خصوص در پوست هایی با ته رنگ گرم تر، خوب به نظر می رسد. رنگ پر جنب و جوش و گرم آن، میتواند بهترین انتخاب برای یک جشن عروسی مجلل و پرجمعیت باشد. 

طلا زرد دقیقا چیست؟

 بیشتر مردم طلای زرد را با خالص ترین سنگ طلا مرتبط می دانند، اما لزوماً درست نیست. درجه خلوص طلا با عیار اندازه گیری می شود که 24 عیار خالص ترین شکل طلا است. طلای زرد، طلای سفید و رزگلد همگی در طلای 18 عیار موجود هستند و محدودیتی ندارد. (18 عیار : به این معنی است که طلا از 18 قسمت طلای خالص و شش قسمت از آلیاژهای دیگر تشکیل شده است). طلای عیار بالاتر به دلیل ماهیت طلا همیشه رنگ زرد بیشتری خواهد داشت، اما آلیاژهای دیگر به طلا رنگ منحصر به فرد خود را می دهند. 

طلای زرد ترکیبی از طلای خالص، نقره، روی و مس است. از آنجایی که رنگ های آلیاژهای تقویت کننده ترکیبی از رنگ های سرد و گرم هستند، تاثیر کمتری بر رنگ طلای زرد دارند و رنگ های اصلی طلای خالص می توانند در این مدل و رنگ طلا به صحنه بروند.  

در حالی که طلای زرد فلز نرم تری است که بیشتر در معرض خط و خراش است، طبیعت طلا از کدر شدن آن در طول زمان جلوگیری می کند. همچنین برای افرادی که به فلز حساسیت دارند، ضد حساسیت است، اما افرادی که به آلیاژ آلرژی دارند باید به یاد داشته باشند که از جواهرات با ارزش قیراط بالا استفاده کنند تا حساسیت خود را به صفر برسانند.

طلای سفید دقیقا چیست؟

طلای سفید یک فلز زیبا و با رنگ سرد است.  معمولاً برای افرادی که نمی‌خواهند قیمت بالای پلاتین را بپردازند و همچنین نمی‌خواهند با نقره هم سروکار داشته باشند، یک شئ بسیار با ارزش  است.

رنگ سردتر این فلز از مخلوط کردن طلا با فلزات سرد مانند پلاتین، روی، نیکل، کادمیم بدست آمده و افراد مبتلا به آلرژی نسبت به نیکل در بعضی موارد باید از مصرف طلای سفید اجتناب کنند یا مطمئن شوند که با فلزات دیگری مانند پلاتین مخلوط شده است. بنابراین طلای سفید نسبت به طلای زرد دوام بیشتری دارد و در برابر فرورفتگی و خراش بیشتر مقاومت می کند.

طلای رزگلد دقیقا چیست؟

رزگلد بر خلاف هر طلای دیگری زیبایی لطیف و رمانتیک دارد. این طلا نام های زیادی از جمله طلای صورتی و طلای قرمز داشته است، اما در ابتدا «طلای روسی» نامیده می شد. 

نام مستعار این نوع طلا از کارل فابرژ، جواهرساز مشهور روسی گرفته شده است که استفاده از طلای روسی را در جواهرفروشی  خود با استفاده از فلز مس رایج کرد. 

رنگ مایل به قرمز این طلا حاصل از مخلوط طلای خالص با مس است. مانند طلای زرد و طلای سفید، رزگلد هم با افزایش عیار رنگ زرد بیشتری دارد. اما، در حالی که فلز طلای سفید و زرد با کاهش درجه فلز کم رنگ‌تر می‌شود، رزگلد با کاهش طلا در قیراط‌ها رنگ قرمز متمایل به زنده‌تری پیدا می‌کند. 

به دلیل استحکام طبیعی مس، رزگلد بادوام ترین فلز در بین این طلاها است. باید به یاد داشته باشید که عیارهای پایین رزگلد می تواند در طول سال ها کدر شود زیرا مس فلزی است که به راحتی اکسید می شود.

همچنین برای افرادی که به مس حساسیت دارند مهم است که از رزگلد در عیارهای پایین‌تر اجتناب کنند زیرا می‌تواند واکنش آلرژیک را تحریک کند.

بنابراین....

طبق مطالب گفته شده در این مقاله طلای زرد کم ضررترین نوع طلا است حتی برای کسانی که حساسیت های مختلفی دارند. همچنین طلای زرد جلوه ی خاص خودش رو برای همیشه حفظ می کند.

اما طلای سفید بیشتر مورد پسند جوانان و خانم های سخت پسند است و همچنین استحکام بالایی دارد اما میتواند در بعضی افرادی که حساسیت دارند کمی مشکل ساز باشد .

و در آخر طلای رزگلد که نسبت به طلای زرد و طلای سفید محصول جدیدتر بازار طلاست و تا به حال طرفداران زیادی رو به خودش جذب کرده سلیقه ی افراد خاص است که میخواهند تنوع رو امتحان کنند . طلای رزگلد استقامت خوبی دارد ولی میتواند در بعضی افراد حساسیت جزئی ایجاد کنند .

و در آخر در منش و اخلاقیات اعضای گالری بیگ‌گلد طلا و جواهرات با هر رنگ و مدلی ارزشمند است و زیبنده ی کسی میشود که آن را با هر سلیقه ای انتخاب کرده .

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *