آخرین مطالب, دانستنی ها, طلا

خواص طلا برای بدن از نظر پزشکی

سلامتی-با-طلا

در این مقاله از بیگ‌گلد به بررسی خواص شگفت انگیز طلا برای بدن از نظر پزشکی می‌پردازیم لازم به  ذکر است که بخشی از این مقاله کاملا تخصصی است و طبق آزمایش های اثبات شده ویرایش شده است. در اینجا بیان می‌شود که طلا هزاران سال است که در پزشکی استفاده می شود و می‌تواند بسیاری از بیماری ها را درمان کند یا از برخی بیماری ها جلوگیری کند. امروزه ترکیبات طلا به درمان آرتریت روماتوئید (آرتریت روماتوئید (RA) یک بیماری التهابی مزمن است که باعث درد، تورم و سفتی مفاصل می‌شود که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به مفاصل ما حمله می‌کند و باعث تخریب و التهاب آن‌ها می‌شود) کمک می کند.

آلیاژهای طلا در ایمپلنت هم در زمینه های مختلف استفاده می شود. همچنین به طور تخصصی پیشرفت‌ها در فناوری نانو منجر به تولید نانوذرات طلای جدید شده است که دارای خواص فیزیکی متمایزی مانند فلورسانس ( فلورسانس نوعی خاصیت نورتابی (لومینسانس) است که در سیستم‌های شیمیایی گازی، مایع یا جامد بوقوع می‌پیوندد) هستند. علم امروز  نانو خوشه‌های طلای فلورسنت (FANC) را توسعه داده‌ است که حاوی نانوذرات طلا با ابعاد هسته کمتر از 2 نانومتر است. مطالعات اولیه نشان داده است که FANC ها یک نشانگر بسیار زیست سازگار با نیمه عمر فلورسانس 9 روز هستند و برای ردیابی in vitro و in vivo سلول های پیش ساز اندوتلیال و اندوتلیال مناسب هستند. FANC ها همچنین ممکن است خواص شیمیایی جدیدی داشته باشند که در تنظیم عملکرد سلول های اندوتلیال دخیل هستند. این بررسی کوتاه، جهت گیری های آینده تحقیقات زیست پزشکی برای FANC ها را مورد بحث قرار می دهد.

طلا بیش از 5000 سال است که برای بشر شناخته شده است. طلا به دلیل کمیاب بودن و رنگ زنده‌ای که بدون اکسید شدن در هوا یا آب حفظ می‌شود، برای صاحبانش نمادی از ثروت تلقی می‌شود و در ضرب سکه، جواهرات و زیورآلات و سایر آثار هنری مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعدها، خواص چکش‌خواری، انعطاف‌پذیری و غیرسمی آن، طلا را برای استفاده در ترمیم دندان وارد دندانپزشکی کرد. در پزشکی مدرن، ایمپلنت های ساخته شده از آلیاژهای طلا در زمینه های مختلف پزشکی به غیر از دندانپزشکی، از جمله بستن پلک، بازسازی گوش میانی و پروتزهای صوتی مورد استفاده قرار گرفته اند. در این موارد، زیست سازگاری بالای طلا با حداقل واکنش بافتی یک مزیت مهم است. علاوه بر این، از طلا در تحقیقات زیست پزشکی استفاده می شود. در میکروسکوپ الکترونی ایمونوگلد، ذرات طلای کلوئیدی به آنتی بادی‌ها کونژوگه می‌شوند تا آنتی‌ژن‌های خاص را برای تجسم محل آن‌ها شناسایی کنند. طلا به غیر از ایمپلنت و ابزار تحقیقاتی دارای اثرات دارویی است. در ادامه به بررسی بیشتر خواص طلا و اثرات دارویی آن می‌پردازیم.

اثرات دارویی طلا

در دوران قدیم طلا به عنوان یک داروی گرانبها در نظر گرفته می شد و در دوران باستان اثرات مفید متعددی برای سلامتی داشت. در کتاب مهم تائو (با عنوان باوپوتز، نویسنده، هانگ کر (283-363 پس از میلاد)) اظهار داشت: «طلا را بخورید تا عمری مانند طلا داشته باشید»!!! طب سنتی چینی از طلا برای درمان تپش قلب، تشنج و عفونت پوست استفاده کرده است. امروزه در برخی غذاها و نوشیدنی ها از ورقه، پولک یا گرد و غبار طلا استفاده می شود، اما هدف آن فقط تزئین است. اگرچه هیچ مدرکی مبنی بر جذب برگ، پوسته یا گرد و غبار طلا توسط بدن وجود ندارد، اما مطالعه اخیر روی ماهی گورخری که در معرض نانوذرات طلا در دو اندازه (12 نانومتر و 50 نانومتر) در دوزهای بسیار کم (36 تا 106 نانوگرم طلا/) قرار گرفته است. تغییر ترکیب ژنوم و همچنین بیان ژن‌های دخیل در ترمیم DNA، فرآیندهای سم‌زدایی، آپوپتوز، متابولیسم میتوکندری و استرس اکسیداتیو را نشان داد. این داده ها سمی شدن طلا در طولانی مدت قرار گرفتن در معرض دوز کم طلا را نشان می دهد ( یعنی اگر هر روز به مقداری کم هم مصرف شود مینواند به خاطر خاصیت سمی بودن که در بدن ایجاد میکند خطر آفرین باشد.

علاوه بر این، یون های طلا دارای اثرات دارویی هستند. در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید، یون های طلا برای کاهش درد مفاصل توسط نیاکان ما برای نزدیک به 80 سال استفاده میشده . در آن زمان چندین ترکیب طلا برای تجویز تزریقی یا خوراکی ایجاد شده بود. امروزه، تیومالات سدیم طلا به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است. برای این منظور می توان از ترکیبات طلا به تنهایی یا همراه با سایر داروها استفاده کرد. در یک کارآزمایی چند مرکزی تصادفی در بیماران آرتریت روماتوئید با پاسخ کمتر از حد مطلوب به متوترکسات، افزودن طلای عضلانی هفتگی باعث بهبود بالینی قابل توجهی شد اما این بهبودی مقطعی و زود گذر بود. در این آزمایش مکانیسم ها به طور کامل شناخته نشده اند، اما کاهش التهاب در مفاصل بیمار نقش مهمی ایفا کرد با اینکه دائمی نبود. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده‌اند که یون‌های طلا فعال‌سازی لنفوسیت T و ارائه آنتی‌ژن را مهار می‌کنند و همچنین از تولید بیش از حد سیتوکین‌های پیش التهابی، بیان سیکلواکسیژناز و تولید پروستاگلاندین E2 در ماکروفاژها جلوگیری می‌کنند. جالب توجه است، اینکه آیا اثر ضد التهابی یون‌های طلا در غشای سلولی رخ می‌دهد یا نیاز به ورود طلا به سیتوپلاسم دارد، هنوز مشخص نیست!! ترکیبات مختلف ممکن است از نظر اثرات متفاوت باشند. نگرانی ای که در مورد استفاده طولانی مدت مطرح شده همچنان ادامه دار است، به عنوان مثال، سرکوب سیستم ایمنی ممکن است پس از تجویز اورانوفین، یک ترکیب طلای خوراکی رخ دهد. در حال حاضر چیزی که ثابت شده این است که مصرف طلا به عنوان دارو و در واقع خوردن آن تاثیر مطلوبی در سلامتی ندارد اما تحقیقات محلی نشان داده به همراه داشتن طلا آرامشی دو چندان می‌آورد به خصوص برای خانم ها که این موضوع از نظر علمی هم ثابت شده. همچنین از نظر علمی ثابت شده است که به همراه داشتن طلا در درمان بیماری های خاص هم تاثیر گذار است که در ادامه به معرفی برخی از آنها می‌پردازیم. 

 

خواص استفاده از طلا از نظر پزشکی

استفاده از طلا برای خانم ها در زمینه پزشکی نیز دارای برخی خواص مفید است. به عنوان مثال:

  1. جلوگیری از التهاب: طلا به عنوان یک ضد التهاب طبیعی و قوی شناخته می‌شود، بنابراین استفاده از طلا به عنوان زیورآلات می‌تواند کمک کند تا پوست حساس و نازک خانم ها در برابر التهابات و حساسیت‌های پوستی محافظت شود.
  2. افزایش انرژی و قدرت: برخی از طرفداران طلا معتقدند که استفاده از طلا به عنوان زیورآلات می‌تواند به بالا رفتن سطح انرژی و قدرت خانم ها کمک کند.
  3. افزایش اعتماد به نفس: استفاده از زیورآلات طلا و جواهرات گرانبها می‌تواند به خانم ها کمک کند تا احساس اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند.
  4. کمک به بهبود خواب: برخی مردم معتقدند که استفاده از طلا به عنوان زیورآلات می‌تواند به خواب خوب و بهتر کمک کند.

به طور کلی، استفاده از طلا به عنوان زیورآلات می‌تواند برای خانم ها به عنوان یک جنبه مثبت و مفید از نظر پزشکی در نظر گرفته شود.

 

استفاده از طلا برای آقایان نیز می‌تواند به نحوه‌ای از نظر پزشکی مفید باشد. به عنوان مثال:

  1. کاهش التهابات: طلا به عنوان یک ضد التهاب طبیعی شناخته شده است. به همین دلیل، استفاده از طلا در برخی از محصولات به عنوان مثال دستبند و زنجیر طلا می‌تواند به کاهش التهابات در نقاط مختلف بدن آقایان کمک کند.
  2. بهبود عملکرد قلبی: برخی تحقیقات نشان می‌دهد که طلا می‌تواند به بهبود عملکرد قلبی و کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌های قلبی کمک کند.
  3. افزایش اعتماد به نفس: استفاده از زیورآلات طلا و جواهرات گرانبها می‌تواند به آقایان کمک کند تا احساس اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند.

به طور کلی، استفاده از طلا به عنوان زیورآلات می‌تواند به آقایان به عنوان یک جنبه مثبت و مفید از نظر پزشکی در نظر گرفته شود. با این حال، لازم به ذکر است که هرگونه استفاده از زیورآلات طلا و جواهرات گرانبها باید با دقت و احتیاط در نظر گرفته شود.

 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *