آخرین مطالب, بهترین انتخاب, طلا, محبوب ترین مطالب

طلای خالص بخریم یا آبکاری شده ؟

طلای آبکاری شده

در این مقاله از بیگ‌گلد فرق بین طلای خالص و طلای آب کاری شده رو با هم مرور می‌کنیم و با مزایای هرکدام آشنا می‌شویم در این بین می‌افزاییم که بیشترین طلای خالص موجود در بازار ایران طلای 18 عیار است و طلای خالص 24 عیار معمولاً به دو دلیل در طلا و جواهرات استفاده نمی شود که در ادامه بیشتر توضیح داده خواهد شد همچنین شما می‌توانید در این طلا و جواهرات خالص بیگ‌گلد . 

طلای آبکاری شده چیست؟

جواهرات و طلاهای آبکاری شده معمولا با نگین یا سنگ های زینتی پوشیده شدند و دارای لایه ای از طلا هستند که حداقل 5 درصد از وزن کل قطعه را تشکیل می دهد. جواهرسازان قطعات طلای خالص را از طریق فرآیندی ایجاد می کنند که در آن یک فلز پایه، مانند برنج جواهرسازی یا گاهی اوقات نقره استرلینگ، بین دو لایه طلا قرار می گیرد و به صورت ورقه های فلزی چکش می خورد. 

از آنجایی که طلا یک فلز نرم است، پوشش طلای جواهرات در صورت عدم مراقبت در نهایت فرسوده می شود، که فلز قابل کدر شدن زیر آن را آشکار می کند. در حالی که قطعاتی که میان آنها هم پر شده با طلا و نه با فلزات دیگه ای مثل برنج دوام بیشتری نسبت به جواهرات با روکش طلا دارند، اما اگر می خواهید تا آخر عمر باقی بمانند، همچنان به مراقبت زیادی نیاز دارند . خط و خراش ها به سادگی یک خط طلایی رنگ نازک نیستند ، بلکه منجر به تشکیل لکه های خاکستری و ضخیم روی سطح جواهرات می شوند. 


قطعات آبکاری شده با طلا می‌توانند برای یادگاری‌هایی که به شدت از آنها مراقبت می‌کنید و فقط به خاطر ارزش احساسی‌شان از آن لذت می‌برید یا برای جواهرات اصلی برای ست یک لباس کار عالی باشند، اما این بهترین گزینه برای جواهرات زیبای شما مانند خرید طلای عروسی شما نیست!!

آبکاری طلا چیست و چگونه انجام میشود؟

آبکاری طلا به فرآیندی اطلاق می‌شود که در آن یک فلز پایه (مانند برنج جواهرسازی) توسط جریان الکتریکی بار منفی می‌یابد و در محلولی فرو می‌رود که همراه با یون‌های طلا دارای بار مثبت است. یون های طلا با بار مثبت به فلز پایه با بار منفی متصل می شوند و لایه نازکی از طلا را روی سطح جواهرات ایجاد می کنند. 

این فرآیند امکان استفاده حداقلی از طلا را فراهم می کند، به این معنی که اکثر قطعات طلاکاری شده کمتر از 1٪ طلا هستند. این نسبت باعث می شود ارزش این جواهرات کسری از قیمت طلای خالص باشد. بنابراین، برچسب قیمت به طور قابل توجهی ارزان تر است. 

در حالی که جواهرات با روکش طلا می توانند گزینه شگفت انگیزی برای تکمیل مد روز یا جواهرات برای ست با لباس باشند، قطعاً جنبه سرمایه گذاری برای هیچ کس ندارد، بنابراین نمیشه روی این نوع محصولات فیک اما زیبا و گول زننده پس انداز کنید این در حالیست که به وفور دیده شده به راحتی روی یک حلقه طلای خالص سرمایه گذاری میکنند و سود قابل توجهی هم به دست می آورند.

طلای خالص (طلای مرسوم مورد استفاده) چیست؟

طلای خالص (طلای مرسوم مورد استفاده) مخلوطی از طلای کاملا خالص و سایر آلیاژهای فلزی است. این واقعیت می تواند برای مردم تعجب آور باشد زیرا آنها فکر می کنند طلای خالص معادل طلای کامل بدون هیچ گونه افزودنی است در حالی طبق توضیح داده شده این طور نیست بنابراین جواهرات با طلای خالص (در عامیانه به عنوان "طلای خالص" نامیده می شود) با ارزش ترین جواهراتی است که می توانید خریداری کنید.

 

هنگام خرید جواهرات، مهم است که مطمئن شوید طلای خالص یا روکش شده (آبکاری شده)خریداری می کنید. چرا که اختلاف زیادی در ارزش وجود دارد و مواردی وجود داشته است که برخی از خرده فروشان ممکن است کلمه "آبکاری شده" را هنگام توصیف جواهرات خود حذف کنند که می تواند بسیار گمراه کننده باشد.

جواهرات روکش طلا ارزان ترین و کم کیفیت ترین در بین طلاهای موجود در بازار هستند. آنها طول عمر متوسطی، معمولا تا یک سال، دارند (با حداقل قرار گرفتن در معرض رطوبت) و برای حفظ ظاهر طلایی خود نیاز به آبکاری مجدد و منظم دارند.

 

مزایا و معایب طلای آب کاری شده

همه انواع فلزات دارای مزایا و معایبی هستند، اما طلای خالص به طور کلی فلز برتر است زیرا بادوام ترین، با ارزش ترین و کمترین تحریک را برای افرادی که به فلزات پایه حساسیت دارند را شامل می شود. بنابراین، طلای خالص گرانتر از فلزات آبکاری شده یا پر شده با آلیاژ ها خواهد بود.

اما در مقابل قطعات روکش طلا جایگزین مقرون به صرفه تری هستند، با این حال آنها فقط حاوی مقدار کمی طلا هستند و هرگونه اصطکاک باعث می شود که آبکاری به سرعت سابیده شود و یک قطعه فلز کسل کننده باقی بماند. بیشتر فلزات پایه مورد استفاده در جواهرات با روکش طلا نیز میتوانند پوست شما را سبز رنگ کنند یا باعث واکنش های آلرژیک شوند. جواهرات با روکش طلا فقط برای بعضی اوقات مناسب هستند و نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری دارند، زیرا قرار گرفتن در معرض مقادیر کمی از رطوبت، عرق و لوسیون ها به سرعت قطعه را تخریب می کند. همچنین برای بازگرداندن قطعات به حالت اولیه خود، آبکاری مجدد منظم مورد نیاز است و در نتیجه هزینه های مداوم اضافه می شود.

بنابراین....

در این مقاله فرق بین طلای خالص و طلای آب کاری شده رو با هم مرور کردیم وبا مزایای هرکدام آشنا شدیم دراین بین می افزاییم که بیشترین طلای خالص موجود در بازار ایران طلای 18 عیار است و طلای خالص 24 عیار معمولاً به دو دلیل در طلا و جواهرات استفاده نمی شود. اول اینکه یک فلز بسیار ضعیف است و دوم اینکه تقریباً نارنجی است که به نظر می رسد برای اکثر خریداران طلا و جواهرات مدرن جذابیت کمتری دارد اما در واقع محصولات زیادی برای انتخاب وجود دارد که اطلاعات موجود دراین مقاله تصمیم راحت تری رو برای انتخاب محصول دلخواهتون خواهید داشت .

و در آخر طلا و جواهرات با هر رنگ و مدلی ارزشمند است و زیبنده ی کسی میشود که آن را با هر سلیقه ای انتخاب کرده .

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *